Små skular gjer det godt i elevundersøkelsen 2008
Postet av Velledalen Idrettslag den 29. Okt 2008
Idesse budsjett-tider kom vi over ein artikkel i Nationen. Der står det:
I den store Elevundersøkelsen 2008 er det små skoler i distriktene som er kåret til landets aller beste.
Framtida til flere av dem er imidlertid truet av kommune- og fylkespolitikere som heller vil satse på færre og større skoleenheter.
Det er Utdanningsdirektoratet som står bak den årlige undersøkelsen av læringsmiljøene i alle landets barne-, ungdoms-, og videregående skoler. Undersøkelsen om læringsmiljø bygger på elevenes svar på trivsel, elevdemokrati, fysisk læringsmiljø, mobbing, motivasjon og faglig veiledning.
I videregående skoler er elevene også spurt om karriereveiledning og medbestemmelse.
Naturbruk på topp
På topp blant alle landets videregående skoler er en landbruksskole: Nord-Gudbrandsdal videregående skole (NGVS) avdeling Klones, har ifølge elevundersøkelsen landets beste læringsmiljø.
– Vi er rundt 30 elever på Klones, og har et trygt og godt læringsmiljø, der absolutt alle blir hørt, understreker naturbrukselevene Silje Øyen fra Vågå og Marte Stenseng fra Øyer.
Heller ikke rektor ved NGVS, Ole Petter Hansen, er overrasket over at Klones er på topp:
– Skolen har spesielt gode forhold mellom lærere og elever, som får svært god oppfølging i forhold til deres forutsetninger. Nærheten som blir skapt på en gard - der en kan gå rett fra klasserommet ut i praksis - gir også uvanlig tette relasjoner, sier rektoren.
Vil legge ned skolen
På grunnskoleplanet er det også de små skoler i distriktene som topper listen over steder med best læringsmiljø. Landets beste ungdomsskoler ligger i Tydal i Sør-Trøndelag, Evanger i Hordaland og Ytterøy i Nord-Trøndelag.
Barneskolen med best læringsmiljø er Stenby skole i Stange i Hedmark med kun 43 elever. Sunde skole i Førde i Sogn og Fjordane, med 64, elever kommer på andreplass, mens Ringmoen skole i Ringerike i Buskerud, med rundt 36 elever, er landets tredje beste.
– Vi tar elevene på alvor, og lar dem være med å bestemme hva og hvordan vi skal jobbe, forklarer rektor Britt Mykleseth.
Små skoler – større trivsel
Rådgiver i Utdanningsdirektoratet, Kristine Strømmen, slår fast at også analyser av tidligere års elevundersøkelser viser at det er sammenheng mellom størrelse på skolen og trivsel.
– Elever på små skoler er generelt litt mer fornøyd med læringsmiljøet. Samtidig har lærere på mindre skoler større innvirkning på trivsel enn kollegaene på store skoler, framholder rådgiveren i Utdanningsdirektoratet.